اخطار و تذكر تعدادی از نمایندگان پس از پاسخ رییس جمهوری به 10 سوال
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، 'علیرضا محجوب' نماینده تهران و عضو فراكسیون اقلیت مجلس با استناد بر اصل 88 قانون اساسی اظهارداشت: رییس جمهوری امروز در موضوع مطالب صحبت نكرد در حالی كه وی براساس قانون اساسی در برابر ملت و مجلس و رهبر معظم انقلاب موظف به پاسخگویی است.

علی لاریجانی رییس مجلس نیز پاسخ داد: مجلس به وظیفه قانونی خود عمل كرد و سوال از رییس جمهوری مطرح شد ولی این كه پاسخ ها در حوزه پرسش ها مطرح نشد موضوع دیگری است.

**رسایی: آیا نظر تمام امضاكنندگان طرح سوال از رییس جمهوری 10 سوال بود

حمید رسایی نماینده تهران نیز در اخطاری با استناد به اصل 88 قانون اساسی و ماده 196 آیین نامه داخلی مجلس گفت: از آنجا كه حضور رییس جمهور برای پاسخ به سوال ها با امضای یك چهارم نمایندگان اجرایی می شود، باید مشخص شود آیا نظر تمام امضا كنندگان 10 سوال بوده است یا خیر؟

وی ادامه داد: هیات رییسه مجلس باید در این زمینه از سوال كنندگان می پرسید كه آیا نسبت به 10 سوال از رییس جمهوری سوال دارند؟

رییس مجلس نیز پاسخ داد كه در این زمینه نمی دانیم، ولی نامه ای كه به هیات رییسه برای 10 سوال ارایه شد با امضای سوال كنندگان بود.

لاریجانی ادامه داد: ایرادی به هیات رییسه در این زمینه وارد نیست و از لحاظ قانونی مراتب رعایت شده است.

**خباز: پاسخ های رییس جمهوری غیرمستدل بود

محمدرضا خباز نماینده كاشمر و عضو فراكسیون اقلیت مجلس نیز در اخطاری به اصل 88 قانون اساسی تاكید كرد و گفت: پاسخ های رییس جمهوری غیرمستدل بود، ایشان به جای این كه به پاسخ سوال بپردازد تنها به یكی - دو سوال كه از نظر خودش با اهمیت بود پاسخ داد و از سایر سوال ها عبور كرد.

وی ادامه داد: رییس جمهوری بیش از 10 مرتبه كلمه شوخی را مطرح كرد مگر مجلس محل شوخی است؟ این قبیل اقدامات آثار بین المللی خواهد داشت و ایشان حق ندارد به مجلس توهین كند.

نماینده كاشمر در مجلس تاكید كرد كه از رییس مجلس انتظار داشتیم كه جلوی برخی مطالب ارایه شده را بگیرد.

لاریجانی در پاسخ گفت: اگر بخواهیم به این موضوع ها بپردازیم ادامه خواهد داشت. مجلس جایگاه قانونی خود را دارد و به آن عمل می كند و احتیاجی ندارد كه كسی زیربغل آن را بگیرد و از آن تعریف كند.

وی افزود: حضور رییس جمهوری و پاسخ به سوال ها عمل دموكراتیك، منطقی و خوبی است اگرچه ممكن است برخی نظرات وی را نپسندند، باید برخی موضوع ها مطرح نمی شد چرا كه اینجا جای شوخی نیست ولی ما تنها به محتوا توجه می كنیم.

رییس مجلس خاطرنشان كرد: اگر شوخی های گفته شده را كنار بگذاریم و متن واقعه را ببینید، مشاهده می كنیم كه سوال هایی مطرح شد و رییس جمهوری پاسخ دادند این كه پاسخ وی را قبول نداریم موضوع دیگری است.

** یوسف نژاد: اقدام خوبی انجام شد

علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری و دیگر عضو فراكسیون اقلیت مجلس هشتم گفت: از نظر شكل قضیه اقدام خوبی صورت گرفت و خوشحالیم ولی از نظر محتوا مسایلی مطرح شد كه طبق اصل 122 و 123 صراحت دارد كه رییس جمهوری در مقابل ملت، مجلس و رهبر معظم انقلاب مسوول است.

وی افزود: رییس جمهوری وقتی اعلام می كند نامی از من برده نشده است از شما به عنوان رییس مجلس توقع داشتیم اظهارنظر می كردید و این كه سوال های مطرح شده مربوط به رییس جمهوری نیست، خلاف اصل قانون اساسی است.

رییس مجلس نیز اظهار داشت: از نظر قواعد كلی سوال مشكلی ندیدیم و این كه جزو وظایف رییس جمهوری است یا خیر مطلب دیگری است.

**لاریجانی: ما نمی توانیم نسبت به سخنان رییس جمهوری قضاوت كنیم

- رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذكرهای دو تن از نمایندگان گفت: ما بر طبق آیین نامه نمی توانیم نسبت به سخنان رییس جمهوری قضاوت كنیم، شما سوال كردید و ایشان پاسخ داد.

'غلامحسین مسعودی ریحان' نماینده اهر و هریس در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس پس از سخنان رییس جمهوری در تذكری به اصل 123 و 88 قانون اساسی تاكید كرد و گفت: پاسخ رییس جمهوری برای مجلس قانع كننده نبود.

رییس مجلس نیز گفت: بر طبق آیین نامه، ما وظیفه ای نداریم در این زمینه قضاوت كنیم.

مسعودی ریحان ادامه داد: آقای رییس جمهوری قانونی را كه مجلس تصویب می كند، قبول ندارد بر این اساس چه توقعی دارید كه مردم آن را قبول یا اجرا كنند كه لاریجانی باردیگر خطاب به وی گفت: ما وظیفه نداریم و نمی توانیم در این زمینه قضاوت كنیم.

همچنین 'عباسعلی نورا' نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی به ماده 77 و 67 آیین نامه داخلی مجلس اشاره كرد و گفت: ما بر اساس ماده 67 سوگند خورده ایم كه پاسدار ارزش های اسلامی باشیم.

وی با بیان این كه مجلس از حضور رییس جمهوری در مجلس قدردانی می كند، افزود: رییس جمهوری به ما اتهام زد و در پایان صحبتهای خود به ما توهین كرد.

نماینده زابل در مجلس تصریح كرد: آقای احمدی نژاد چطور این مسایل را مطرح می كنند كه لاریجانی در پاسخ به این تذكر گفت كه درست است حرف رییس جمهوری خوب نبود.

نورا همچنین گفت: رییس جمهوری شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه قضاییه را زیر سوال برد.

وی خطاب به لاریجانی گفت: حق بود كه شما در خصوص سخنان رییس جمهوری به او پاسخ می دادید.

این نماینده مجلس ادامه داد: این كه وی می گویند' كمپوت بگیریم و به عیادت جوانفكر برویم' یعنی این كه در كشور هیچ كس عدالت را رعایت نمی كند.

لاریجانی در پاسخ به تذكر نورا گفت: ما مسوول قضاوت نیسیتم شما یك سوال كردید و رییس جمهوری پاسخ داد. ممكن است برخی ایرادها درست باشد ولی ما طبق آیین نامه نمی توانیم در خصوص سخنان رییس جمهوری قضاوت كنیم ولی بحث كمپوت در جایگاه مجلس نبود.

سیام**9121**1478 **1053**9132





:: برچسب‌ها: جغرافیایی برچسب ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: